Als leerling-muzikant ben ik begonnen bij de plaatselijke muziekvereniging Crescendo Lemmer. Een mooie vereniging waarmee ik nog steeds goed contact heb en plezierig samenwerk.
Van mijn 15e tot 22e jaar speelde ik in het Nationaal Jeugd Fanfare Orkest, destijds o.l.v. Piebe Bakker. Wat een prachtige tijd! Deze periode heeft bijgedragen tot meer en meer belangstelling voor de blaasmuziek en het dirigeren. Het was ook de reden dat ik directie HaFaBra ging studeren (bij H. van Loo sr.); ik wilde werkzaam zijn in hetgeen ik heel graag doe; bezig zijn met blaasmuziek.
Met de vraag ‘Concours of Concert?’ ga ik in gedachten terug naar de verschillende orkesten waar ik gedirigeerd heb. Wat schiet me dan het eerst te binnen .. in het (heel) kort.
Stêd Sleat – Sloten was mijn eerste ‘grote’ orkest. Hoe bijzonder was het om met een kleine fanfare op te treden in Musis Sacrum in Arnhem.
Voor het 25-jarig jubileum van De Vlecke – Gorredijk schreef componist Carl Wittrock het werk Trimbeka (2006). Veel blaasorkesten hebben dit werk op het programma gehad en nog!
Euphonia – Wijnjewoude, een echt koraalorkest! Wat konden ze hymnes en koraalbewerkingen mooi uitvoeren. Helaas bestaat de fanfare nu niet meer.
De Lofstem – Sumar, maakte in 2011 een ‘tournee’ door Amerika (Minnesota, Iowa), met concerten op scholen, kerken, in Orange City en Pella.
Crescendo – Idskenhuizen, de fanfare van mijn pake. In een blog kun je hier meer over lezen.
Oranje Spannum; elk seizoen was muzikaal anders, behalve 2e Paasochtend en de start van Koningsdag!
Natuurlijk vergeet ik nu van alles te noemen; over die saxofoniste die zo prachtig kan spelen, over de ‘strijder’ op de bas, over hoe mooi de jeugdige muzikanten van De Toeterbende afgelopen week speelden, hoe knap de Nij Talinters het al doen, en hoe lekker de repetitie van Harmonie Bitgum gisteren liep.
En daar komt het antwoord:
De repetitie! De weg naar een optreden.
Het wekelijks repeteren, met jong, oud en alles er tussen in. Lekker samen muziek maken, elkaar enthousiast maken. Repeteren op een of twee werken en daarmee samen de diepte in gaan. Of bijzondere projecten bedenken, zoals; blaasmuziek combineren met andere soorten muziek, met sport, met toneel, met film of beeld. Die weg, daar houd ik van.